Usuwamy azbest
12 Sierpnia 2024Usuwamy azbest – do 2032 roku azbest musi zniknąć z obiektów budowlanych w całym kraju
Zgodnie z rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest muszą zniknąć do 31 grudnia 2032 roku.
Obowiązki te dotyczą również osób fizycznych, które są Właścicielami/Użytkownikami wieczystymi/Zarządcami nieruchomości na których znajdują się materiały/odpady zawierające azbest. Osoba fizyczna ma obowiązek usunięcia wyrobów zawierających azbest ale nie może tego uczynić samodzielnie, tylko musi w tym celu wynająć specjalistyczną firmę.
Już na etapie demontażu należy stosować zabezpieczenia przed uwalnianiem się azbestu do powietrza (np. pyłów respirabilnych) np. na skutek pęknięć czy kruszenia się płyt azbestowych.
Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości obowiązany jest zgłosić prace polegające na zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Na firmie wykonawczej z chwilą otrzymania zlecenia spoczywa obowiązek powiadomienia trzech instytucji - inspektora nadzoru budowlanego, inspekcji pracy oraz państwowego inspektora sanitarnego - o zamiarze wejścia na budowę. Instytucjom tym powinny zostać przekazane informacje na siedem dni przed rozpoczęciem robót. W zgłoszeniach powinny zostać podane: zakres planowanych robót, informacja o sposobie ich przeprowadzania (rodzaj prac, czas ich trwania, liczba wykonujących je osób), szacunkowa ilość powstałych w czasie rozbiórki odpadów azbestowych.
Ze względu na dobrosąsiedzkie stosunki, właściciel obiektu powinien poinformować sąsiadów o terminie usuwania materiałów zawierających azbest oraz o sposobach zabezpieczenia przed ich szkodliwym wpływem.
Przed przystąpieniem do demontażu wykonawca prac musi sporządzić plan prac związanych z wykonaniem robót. Powinny w nim zostać uwzględnione szczegółowe informacje o postępowaniu zmniejszającym narażenie pracowników i osób przebywających w pobliżu remontowanego domu na szkodliwe działanie azbestu. Taki plan musi się znajdować w dokumentach firmy przeprowadzającej demontaż.
Przed demontażem teren wokół nieruchomości powinien zostać wydzielony taśmą. Dodatkowo muszą zostać umieszczone tablice ostrzegawcze: "Uwaga! Zagrożenie azbestem", "Osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony" albo "Zagrożenie azbestem krokidolitem".
Po wykonaniu prac wykonawca prac ma obowiązek złożenia właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub zarządcy nieruchomości, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych.
Powiatowy program usuwania azbestu
Zarząd Powiatu już od 2006 roku realizując Powiatowy program usuwania azbestu, którego nadrzędnym celem jest usunięcie do końca 2032 roku wszystkich wyrobów zawierających azbest i ich bezpieczne unieszkodliwienie na składowiskach odpadów niebezpiecznych poza terenem naszego powiatu, wspierał finansowo osoby fizyczne oraz wspólnoty mieszkaniowe w działaniach związanych z demontażem i unieszkodliwieniem zdemontowanych płyt azbestowo-cementowych oraz odbierał od osób fizycznych na koszt powiatu zeskładowane odpady zawierające azbest.
Od 2018 r. Zarząd Powiatu nadal realizuje Powiatowy program usuwania odpadów zawierających azbest ale tylko w stosunku do osób fizycznych w części dotyczącej odbioru i unieszkodliwienia już zeskładowanych odpadów zawierających azbest.
Zgodnie z przeprowadzoną w latach 2006-2007, we wszystkich gminach powiatu bieruńsko-lędzińskiego, inwentaryzacją ilości wyrobów zawierających azbest (płyty azbestowo-cementowe: pokrycia dachowe, okładziny elewacyjne) ustalono, iż w powiecie występuje
ok. 180 000 m2 powierzchni pokrytej płytami azbestowo-cementowymi (pokrycia dachowe, elewacje) co stanowi ok. 2 000 Mg (ton). W poszczególnych gminach powiatu zinwentaryzowano następujące ilości wyrobów zawierających azbest:. tj.:
Gmina Bieruń - 110 000 m2 co stanowi ok. 1 220 Mg
Gmina Lędziny - 26 000 m2 co stanowi ok. 290 Mg
Gmina Chełm Śląski - 19 000 m2 co stanowi ok. 210 Mg
Gmina Imielin - 15 000 m2 co stanowi ok. 170 Mg
Gmina Bojszowy - 10 000 m2 co stanowi ok. 110 Mg
W latach 2006-2023 w ramach dofinansowania z budżetu powiatu, z terenu powiatu bieruńsko lędzińskiego usunięto ok. 1 060 Mg (co stanowi ok 53% zinwentaryzowanego azbestu) odpadów zawierających azbest i unieszkodliwiono poprzez zeskładowanie na uprawnionych składowiskach na terenie Polski. Na zadania te wydatkowano z budżetu powiatu 857 032 zł udzielając wsparcia finansowego osobom fizycznym oraz wspólnotom mieszkaniowym.
W planie budżetu powiatu na rok 2024 zarezerwowano środki na realizację powiatowego programu usuwania azbestu. W roku 2024 Zarząd Powiatu rozpatrzył pozytywnie wszystkie złożone wnioski (16 wnioskodawców) osób fizycznych z terenu naszego powiatu – zadanie jest w trakcie realizacji (trwa procedura zamówienia publicznego dotycząca wyłonienia wykonawcy odbioru i unieszkodliwienia zeskładowanych odpadów zawierających azbest).