STOP SMOG
5 Lutego 202128 stycznia 2021 r. zostało podpisane „Porozumienie o współpracy Ministra Klimatu i Środowiska, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Banku Gospodarstwa Krajowego w zakresie współfinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów”.
„STOP SMOG” to rządowy program przeznaczony dla właścicieli lub współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz gmin, które realizują przedsięwzięcia niskoemisyjne.
Zakres programu obejmuje:
- likwidację lub wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła na niskoemisyjne,
- termomodernizację,
- podłączenie do sieci gazowej lub ciepłowniczej,
- zapewnienie budynkom jednorodzinnym dostęp do energii pochodzącej z instalacji odnawialnych źródeł energii,
- zmniejszenie zapotrzebowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych na energię dostarczaną na potrzeby ich ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej.
Wysokość dofinansowania wynosić będzie:
- dla gmin do 100 tys. mieszkańców do 70% współfinansowania,
- dla gmin powyżej 100 tys. mieszkańców poniżej 70% współfinansowania,
- średni koszt realizacji przedsięwzięcia w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach - w jednym lokalu nie może przekroczyć 53 tys. zł.
Wnioskodawcą w ramach programu STOP SMOG jest gmina, jednak stroną porozumienia w imieniu gmin może być także powiat, związek międzygminny lub związek metropolitalny w województwie śląskim.
Okres realizacji przedsięwzięcia:
- do 3 lat od daty zawarcia porozumienia, w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie nie większej niż 2 % łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy,
- do 4 lat od daty zawarcia porozumienia, w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie większej niż 2 % łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy.
Nabór wniosków do programu planowany jest na luty 2021 r.
Szczegóły dotyczące programu dostępne są na stronach Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz NFOŚiGW.