EKOLOGICZNIE i INTERAKTYWNIE w Powiatowym Zespole Szkół w Bieruniu
6 Grudnia 2021Powiatowy Zespół Szkół w Bieruniu został laureatem tegorocznej VII edycji konkursu „Zielona Pracownia’2021”, którego organizatorem jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Celem - cieszącego się ogromnym zainteresowaniem - przedsięwzięcia jest finansowanie realizacji nowatorskich, innowacyjnych projektów szkolnych pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, geologicznych czy chemiczno-fizycznych. Ze 133. wniosków z całego województwa śląskiego jury wyłoniło 61 najlepszych projektów, w tym jedynie 25 z liceów i techników. Bieruński PZS od WFOŚiGW na nową pracownię otrzymał 50 tys. zł. Dzisiaj, 6 grudnia, w obecności władz powiatu i kierownik Zespołu Ochrony Przyrody, Edukacji Ekologicznej i Profilaktyki Zdrowotnej WFOŚiGW Ewy Cofały pracownia została otwarta.
Teresa Horst, dyrektor szkoły - Naszym zamierzeniem było stworzenie w szkole interaktywnej pracowni biologiczno-chemicznej, w której młodzież będzie uczyć się poprzez działanie. To oczywiste, że najlepszą metodą poznawania praw przyrody jest doświadczenie, eksperyment czy obserwacja, dlatego tym bardziej cieszę się, że wspólnym wysiłkiem stworzyliśmy takie miejsce w szkole. Od teraz lekcje biologii i chemii będą naprawdę interesujące i ... atrakcyjne.
Prace rozpoczęły się już podczas wakacji od kapitalnego remontu dotychczasowej sali przyrodniczej. Pomieszczenie odnowiono od podłogi po sufit. Pastelowe kolory ścian i mebli przełamane zostały soczystą zielenią i gdzieniegdzie pomarańczową barwą ergonomicznych krzeseł, ustawionych przy nowoczesnych trapezowych stołach, których kształt umożliwia reorganizację i dostosowanie stanowisk do wymogów poszczególnych zajęć - teoretycznych lub praktycznych. Zwraca też uwagę aranżacja jednej ze ścian pracowni - obok dużej tablicy z układem okresowym pierwiastków (w formie fototapety 3D) zbudowano piramidę żywienia, która w zamiarze autora pomysłu ma być sugestywnym wizualnym sposobem przedstawienia zasad prawidłowego odżywiania.
Pracownię wyposażono w nowoczesne mikroskopy z wbudowanym diodowym systemem oświetlenia do światła odbitego i przechodzącego, co pozwala na obserwację preparatów mikroskopowych, jak i innych obiektów, np. liści bądź monet. W tym celu w wydzielonej części pracowni stworzono specjalne stanowiska do obserwacji mikroskopowych. Na stanowisku nauczyciela natomiast zainstalowano mikroskop z wbudowaną kamerą, co umożliwia prezentację oglądanego preparatu na zainstalowanym w sali wysokiej jakości interaktywnym monitorze. Na nim nauczyciel może elektronicznym piórem dokonywać opisu oglądanego obiektu, a następnie - jednym kliknięciem - przesłać obraz uczniom jako e-notatkę z lekcji.
Na liście pomocy naukowych pracowni znalazł się pełny zestaw odczynników chemicznych i szkła laboratoryjnego, dzięki czemu na lekcjach chemii uczniowie wreszcie mają możliwość wykonywania doświadczeń i empirycznego poznawania chemii. Na tę okoliczność zakupiono także dla uczniów środki ochrony indywidualnej, m.in. fartuchy laboratoryjne oraz okulary ochronne.
W ramach lekcji biologii realizowane będą zajęcia z anatomii i fizjologii z wykorzystaniem - zakupionych w ramach projektu - ruchomych funkcjonalnych modeli organów ludzkich, m.in. mózgu, skóry, serca i ucha, a także szkieletu człowieka, czy DNA. Co przyczyni się do lepszego zrozumienia przez uczniów powiązań pomiędzy budową a funkcją różnych narządów.
Nowoczesna pracownia otwiera wiele nowych możliwości w zakresie edukacji przyrodniczej. Pozwala na wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania. Ponadto, w myśl założeń projektu, będzie centrum koordynacji wszelkich formy działalności proekologicznej podejmowanych w szkole.